About Entry Follow Dashboard

GEOMAGNETIC STORM/RIBUT MAGNET DI JANGKAKAN PALING KUAT DALAM MASA 6 TAHUN BAKAL MELANDA
Wednesday, January 25, 2012 • 4:12 PM • 1 comments
'Geomagnetic ribut kuat dalam lebih daripada enam tahun adalah diramalkan mencecah medan magnet Bumi pada hari Selasa, dan ia boleh menjejaskan laluan syarikat penerbangan, grid kuasa dan satelit, Pusat Ramalan Cuaca Angkasa AS.'

Ribut geomagnetic gangguan sementara magnetosfera Bumi disebabkan oleh gangguan dalam medium antara planet. Ribut geomagnetic adalah komponen utama cuaca angkasa dan menyediakan input untuk komponen-komponen yang lain cuaca angkasa. Ribut geomagnetic adalah disebabkan oleh gelombang kejutan angin solar dan / atau awan medan magnet yang berinteraksi dengan medan magnet Bumi. Peningkatan tekanan angin suria pada mulanya memampatkan magnetosfera dan medan magnet angin solar akan berinteraksi dengan medan magnet Bumi dan memindahkan amaun yang meningkat tenaga ke dalam magnetosfera. Kedua-dua interaksi menyebabkan peningkatan dalam pergerakan plasma melalui magnetosfera (didorong oleh medan elektrik yang meningkat di dalam magnetosfera) dan peningkatan dalam arus elektrik dalam magnetosfera dan ionosfera. Semasa fasa utama arus geomagnetic ribut, elektrik dalam magnetosfera mewujudkan daya magnet yang menolak sempadan antara magnetosfera dan angin suria. Gangguan dalam medium antara planet yang memandu ribut geomagnetic mungkin disebabkan kepada pengusiran besar-besaran solar korona (CME) atau aliran berkelajuan tinggi (bersama-sama berputar interaksi rantau atau CIR) [1] angin solar yang berasal dari kawasan yang lemah medan magnet pada permukaan Matahari. Kekerapan geomagnetic ribut bertambah dan berkurang dengan kitaran Tompok pd matahari. CME ribut didorong oleh lebih biasa semasa maksimum kitaran suria dan ribut yang didorong oleh CIR lebih biasa semasa minimum kitaran solar.Terdapat beberapa fenomena cuaca angkasa yang sering dikaitkan dengan ribut taufan geomagnetic atau disebabkan oleh ribut geomagnetic. Ini termasuk: Bertenaga Zarah Suria (SEP) peristiwa, didorong arus geomagnetically (GIC), gangguan dgn ionosfir yang menyebabkan radio dan scintillation radar, gangguan navigasi oleh kompas magnet dan memaparkan auroral pada latitud yang lebih rendah daripada biasa. Pada tahun 1989, tanah geomagnetic ribut bertenaga mendorong arus yang mengganggu pengagihan kuasa elektrik sepanjang Quebec daerah [2] dan aurorae disebabkan sebagai jauh ke selatan sebagai Texas. [3]

PUNCA?
Pada 22 Januari 2012 letupan kuat berlaku di matahari dan membebaskan zarah solar berkuasa sungguh besar dan laju – lebih kurang 5juta km per jam (2000 km per saat) yang mana ia adalah 5 kali lebih laju dari yang biasa dan zarah solar ini akan melanda bumi pada hari selasa hingga rabu ini. Ya, hari ini!





KESAN?
"Apabila ia mencecah kita, ia seperti ram besar alat pemukul yang menolak ke dalam medan magnet Bumi," kata Onsager dari Boulder, Colorado. "Tenaga itu menyebabkan medan magnet Bumi untuk turun naik."


Tenaga ini boleh mengganggu komunikasi radio frekuensi tinggi yang digunakan oleh syarikat-syarikat penerbangan untuk mengemudi berhampiran dengan Kutub Utara dalam penerbangan di antara Amerika Utara, Eropah dan Asia, jadi sesetengah laluan boleh perlu akan dipindahkan, kata Onsager.


Ia juga boleh menjejaskan grid kuasa dan operasi satelit, pusat itu berkata dalam satu kenyataan. Angkasawan kapal Stesen Angkasa Antarabangsa mungkin dinasihatkan untuk melindungi diri mereka di bahagian-bahagian tertentu kapal angkasa untuk mengelakkan dos sinaran suria yang kian meningkat, kata Onsager.


Pusat angkasa cuaca berkata intensiti ribut geomagnetic mungkin akan menjadi sederhana atau kuat, tahap dua dan tiga pada skala tahap lima, lima yang paling ekstrim.





copy paste dari blog Deru ombak


OLDER POSTNEWER POST
Inni akhafullah
AddinLatif

Mendoakan yang terbaik,sentiasa.

Shout!
Nice to know you!

Big Clap!
Thank You
Template : Masterly Elmo