About Entry Follow Dashboard

Berubah bukan satu pilihan.
Tuesday, December 11, 2012 • 5:50 PM • 2 comments

Assalamualaikum! :)



' Biarlah aku pakai ikut bentuk badan aku.At least aku tak hipokrit mcm org yg pakai baju besar tapi mengumpat sana sini '

' Tanak aku pakai longgar-longgar ni.Nampak macam mak orang.Hipokrit je nanti '

' Aku pakai tudung pendek ke apa suka hati aku lah.Aku tanak hipokrit '


Selalu kan dengar manusia cakap macam ni?Meh saya jelaskan.Sebenarnya manusia yang cakap macam ni memang anda seorang yang hipokrit!Anda mengaku Islam tapi tidak mengamalkan apa yang diajar dalam Islam.Bila ada yang tanya anda orang islam ke?Anda jawab ya tapi mana buktinya?Islam hanya atas IC sahaja?Jangan salahkan Islam apabila manusia yang melakukan kesalahan.Sekurang-kurangnya dia berusaha untuk berubah.


Awak,
Setiap dalam diri manusia mesti ada fitrah yang suka akan kebaikan.Sejahat mana pun seseorang itu akan terselit sedikit perasaan suka akan kebaikan.Gunakan perasaan itu untuk fikir sampai bila aku nak terus hidup tanpa fikir sedikit pun tentang akhirat? Ingat,jangan tangguh taubat!

Awak,
Hidayah itu tidak akan datang bergolek.Aku hanya mampu memberi nasihat tetapi pemberi hidayah itu adalah milik Allah.Perkara pertama untuk berubah ialah jangan jangan jangan tinggalkan solat sebab perasan tak setiap kali solat kita akan membaca al fatihah.Ce tengok makna al fatihah ayat ke 6 iaitu ' tunjukkanlah kami jalan yang lurus ' . See? sebab tu jangan tinggalkan solat ;)

Awak,
Ana uhibukkunna fillah hatta fil jannah abadan abada.Saya sayang awak semua kerana Allah sebab tu saya nak kita kejar syurga sama-sama!Okay?yeayy!ahaks. Jom lakukan perubahan.Peduli apa kata manusia sebab kalau asek fikir 'apa manusia kata' berbanding 'apa Allah kata' memang susah untuk kita kekal dgn perubahan.

Awak,
Untuk berubah jangan secara mendadak.Berubah secara perlahan-lahan okay? Doa agar ditetapkan hati,diberikan kekuatan dalam perubahan itu. Jaga pakaian,jaga solat,jaga iman,jaga akhlak,jaga pergaulan,jaga percakpan dan semuanya.

Awak,
Allah itu sentiasa ada dengan kita.Setiap manusia yang berubah kerana Allah akan diuji iman nya sedikit demi sedikit.Jangan putus asa dengan ujian itu sebab Allah uji manusia kerana sayang :) Siapa pun kita pada masa lalu bukan penghalang untuk kita berubah kerana Allah!


Cari kawan yang awak rasa boleh bantu awak.Cari kawan yang boleh bimbing awak.Jangan malu kalau nak buat kebaikan!Aku selalu baca http://www.iluvislam.com/ untuk cari semangat yang kekadang hilang.Bacalah jugak :) Ada masalah meh tanya kat sini Masalah? *promote* ngehngeh.



Kalau awak dah rasa bertapa manisnya hidayah Allah itu,sungguh awak takkan berpaling lagi :)









OLDER POSTNEWER POST
Inni akhafullah
AddinLatif

Mendoakan yang terbaik,sentiasa.

Shout!
Nice to know you!

Big Clap!
Thank You
Template : Masterly Elmo